Recensie: Milky Way Gas Station – Somewhere/Anywhere

23 juli 2018

Door Wouter van Hal

met lana woll

Er zijn van die dingen die je gewoon ineens op je pad komen. Iedereen maakt dat wel eens mee. Zo ook dit album. Ik heb een grote hobby, en dat is de Zweedse band Opeth. Ik steek daar best veel tijd in, en verzamel alles wat ik kan vinden. Zo ook doe ik onderzoek naar wat de bandleden allemaal buiten de band om doen op muzikaal gebied. Ik was online research aan het doen naar de huidige toetsenist Joakim Svalberg, toen ik tot mijn verbazing dit album uit 2017 in die lijst zag staan. Blijkt ook nog eens een Nederlandse band te zijn. Mijn interesse was meteen gewekt, en ik benaderde de band via social media. Dat mondde uit in een kort maar zeer leuk gesprek met bassist Jeroen Vriend. Mijn grootste vraag was natuurlijk hoe deze relatief jonge Nederlandse band in contact komt met deze Zweed. Het verhaal is, dat een vriendin van de band een relatie heeft gehad met Joakim, en hem zodoende aan de band voorstelde tijdens een avondje pubquiz. Na wat samples van het album te hebben gehoord vroeg hij of hij wat mocht inspelen in zijn vrije tijd. Het resultaat is, dat dit album zodoende bij mij in de collectie terecht is gekomen en op de review stapel.

En het is notabene nog een geweldig album ook. Helemaal in mijn straatje als het gaat om mijn hart voor Nederlandse prog. Heerlijke lange epische tracks met volop variatie.

Er wordt gebruik gemaakt van totaal 3 toetsenisten. Op de tweede track “Neutral” bijvoorbeeld worden de keys gedaan door niemand minder dan Jan-Peter Bast. Ook voor mij wel weer een soort held mede door zijn enorme staat van dienst bij onder andere The Scene, het Goede Doel en Gruppo Sportivo. Het nummer bevat een geweldige solo van deze grootheid.

Kippenvel krijg ik bij de 4e track “37 part II”, zodra zangeres Lana Wolf haar kwaliteiten laat horen in de refreinen als 2e stem. Een vergelijk met de muziek Roger Waters is gerechtvaardigd vind ik. De stem van Rob IJpelaan in combinatie met die van Lana zorgt voor een prachtig geheel.

Dit zijn zomaar twee voorbeelden van hoogtepunten, waar het hele album voor mij mee vol staat. De gitaarsolo’s zijn lekker pakkend en stevig, en daar staat het album bol van.

Fourth track from the 2017 debut album "Somewhere/Anywhere. Milky Way Gas Station is: Harald Veenker - Drums, Niels Hoppe - Guitars, Boudewijn Geels - Bass, Jan-Peter Bast -Keys and Rob IJpelaan - Guitars, Vocals and Keys Guest vocals by Lana Wolf - https://lanawolf.nl

De individuele kwaliteiten in combinatie met de inbreng van een aantal grote namen maakt dit een album van grote klasse, en zeer is zeker aan te bevelen. Het heeft bij mij al heel wat rondjes gedraaid in de cd speler, en dat is niet voor niets. Ik heb met Jeroen afgesproken om een biertje te drinken na afloop van een optreden, en daar kijk ik enorm naar uit. En dat is niet voor het biertje maar om dit live te mogen aanschouwen.

Nogmaals dit is verplichte kost voor de serieuze progliefhebber!!

mwgsshop.ccvshop.nl/Somewhere-/-Anywhere